Archive for May, 2007

Children Forget Words, But follow footsteps

May 30, 2007
If a child lives with criticism, he learns to condemn.
If a child lives with hostility, he learns to fight.
If a child lives with ridicule, he learns to be shy.
If a child learns to feel shame, he learns to feel guilty.
If a child lives with tolerance, he learns to be patient.
If a child lives with encouragement, he learns confidence.
If a child lives with praise, he learns to appreciate.
If a child lives with fairness, he learns justice.
If a child lives with security, he learns to have faith.
If a child lives with approval, he learns to like himself.
If a child lives with acceptance and frienship,he learns to find love in the world.

My hobby

May 29, 2007

My hobby

May 29, 2007

My hobby

May 29, 2007

Imagine

May 25, 2007

Imagine yourself after you pass away
Imagine your grave through night and through day
Wishing that you did not do as they say
Wishing that you had got up and had prayed.

Imagine, my friends, the day that you died
Imagine all of the tears that they cried
Remember how it felt when your body was tied
Remember how it felt in the grave which you lied.

Imagine the day you’ll be called to account
Imagine the sum to which your life will amount
Think for a moment of the deeds which you mount
Think for a moment how much they will count.

What will they say of you when you are dead?
What will they say, what will be said?
Will they speak of all the poor who you fed?
Will they remember all the Qu’ran that you read?

Think not of them, but of Allah, Lord of mankind and jinn
Think of Allah when tempted to sin
Think of the paradise which you will dwell in
Don’t wait till later to think what might have been.

Kerana Kau Perempuan

May 25, 2007
1. Doa wanita itu lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah SAW akan hal tersebut, jawab Baginda, “Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia.”

2. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1000 lelaki yang soleh.

3. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah SWT. Dan orang yang takutkan Allah SWT akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

4. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Rasulullah SAW) di dalam Syurga.

5. Barangsiapa membawa hadiah (barang makanan dari pasar ke rumah lalu diberikan kepada keluarganya) maka pahalanya seperti melakukan amalan bersedekah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.

6. Syurga itu di bawah telapak kaki ibu.

7. Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta sikap bertanggungjawab, maka baginya adalah Syurga.

8. Apabila memanggil akan dirimu dua orang ibu bapamu, maka jawablah panggilan ibumu terlebih dahulu.

9. Daripada Aisyah r.a, “Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka.

10. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutuplah pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu Syurga. Masuklah dari mana-mana pun pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

11. Wanita yang taat pada suaminya, maka semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjaga solat dan puasanya.

12. Aisyah r.a berkata, “Aku bertanya kepada Rasulullah, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita?” Jawab Rasulullah SAW, “Suaminya.” “Siapa pula berhak terhadap lelaki?” Jawab Rasulullah SAW, “Ibunya.”

13. Perempuan apabila solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, memelihara kehormatannya serta kepada suaminya, masuklah dia dari pintu Syurga mana sahaja yang dikehendaki.

14. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah SWT memasukkan dia ke dalam Syurga terlebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun).

15. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah SWT mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.

16. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah SWT mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah.

17. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

18. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.

19. Apabila semalaman seorang ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah SWT memberinya pahala seperti memerdekakan 70 orang hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah SWT.

3 Jenis Manusia

May 25, 2007

Apabila diajukan soalan, mereka menjawab :

Soalan 1 : Adakah anda solat 5 waktu?
X : Sudah tentu solat itu tiang agama dan berdosa jika kita meninggalkannya.
Y : Solat jugak le.. itu pun kalau mak ayah suruh..atau join kawan.. tp ikut mood le..
Z : Kalau solat pun tak khusyuk.. baik tak payah

Soalan 2: Adakah anda berpuasa di bulan Ramadhan?
X : Itu juga kewajipan umat islam..maka wajib dilakukan kerana Allah..
Y : Of coz la puasa malu la kat orang kalau tak puasa.. tak puasa tak boleh raya.
Z : Aku solat pun tak.. puasa buat ape??

Soalan 3: Jika anda seorang wanita, adakah anda memakai tudung?
X : Pakai tudung tu kewajipan & maruah seorang wanita Islam.. so.. faham2 lah ye..
Y : Tudung tu pakai kat sekolah je.. kat luar tayang rambut rebonding lah..
Z : Tudung?? Tak trendy laa.. wat malu je.. jatuh la saham nanti..

Soalan 4 : Apakah aurat bagi lelaki?
X: Diantara pusat & lutut. Budak darjah 1 pun tau..
Y : Antara pusat n ketiak kot… ntah tak pasti..
Z : ntah.. tak kesah le.. apa guna spender mahal n bulu peha panjang kalau tak tayang??

Soalan 5 : Apa pendapat anda ttg wanita berpakaian seksi & fit?
X : Jelas dia tidak sayangkan agama & tidak ingin menjaga maruah diri & Islam.
Y : Tanya la dia.. mane tahu kain mahal n tak mampu beli banyak.so terpaksa pinjam baju adik..
Z : Standard la tu. Takpe tak tutup aurat yang penting hati mesti baik.. ala bkn nya luak pun
kan..

Soalan 6 : lelaki & wanita boleh bersentuhan tak?
X : Haram batal wuduk.. bukan mahram so jangan le..
Y : Alaa setakat salam tu takpe lah
Z : Open la sikit.. ape guna ade kapel kalau tak leh sentuh?? Stakat ringan2 ok per…

Soalan 7 : Kalau anda menerima mesej berbentuk dakwah dalam email, apa yg anda buat?
X : Insya Allah akan forward kat teman2. sekurang2nya ada jugak usaha dalam berdakwah.
Y : Baca pun tak.. forward ape hal..
Z : Delete terus!! Bkn dpt pahala pun..

Siapa anda? X, Y atau Z.

JASA BONDA

May 24, 2007

Kau dibuai mimpi dia jaga
kau bersenang dia bekerja
untukmu tiada terbatas
memberi tak minta dibalas

Ingin dibinanya untukmu
kehidupan yng sempurna
punya kekuatan jiwa
punyai maruah

Leterannya dari rasa luhur
menegur sebelum terlanjur
itulah yg diwarisi
pesan ibu terpahat di hati
beringat-ingatlah berpesan-pesan
untuk kebaikan
marah bukan kebencian
tapi tanda sayang

Engkau semakin dewasa
berjiwa merdeka
sedang dia semakin tua
membilang usia
di saat kau berjaya
dia tiada berdaya
semoga kau tak lupa
Jasa bonda

Siapa ni?

May 23, 2007


Pada kalian ku menumpang kasih………

Selamat Hari Guru

May 18, 2007
16 Mei 2007 – Sejak pagi ‘dina’ lagi bertubi-tubi aku menerima SMS. Semuanya mengucapkan Selamat Hari Guru. Terimakasih kerana mengingati. Mudah-mudahan kita semua bukan hanya selamat pada hari guru, tetapi selamat dunia dan akhirat. Dikesempatan ini, aku juga ingin merakamkan Selamat Hari Guru untuk bekas guru-guruku terutamanya semasa aku belajar di SK. Tawang ( 1975 – 1980 ), SMU (A) Amir Indera Putera ( 1981 – 1987 ). Terimakasih kerana ilmu yang dicurahkan dan semoga mendapat balasan yang setimpal daripada Allah swt.